Stadia in de transport

Stadia in de transport Het transport bestaat uit een aantal stadia: • de voorbereiding; de planning; • de controle; • de financieel administratieve afhandeling; • de beheersing door middel van managementinformatie.
De voorbereiding van het transportproces betreft de aquisitie van lading direct ofvia een vrachtuitwisselingssysteem, en informatie over kantoor huren eindhoven transportmogelijkheden. EDI en internet zijn daarbij mogelijke technieken.
De planning betreft het definitief boeken, inplannen en bevestigen van transportopdrachten, de rit en routeplanning en het op de hoogte stellen van anderen in de logistieke keten van de geplande aankomsten vertrektijden. EDI speelt hierbij een dominante rol. Zo ook bij Penske Logistics Europe. Deze logistiek dienstverlener wil met behulp van EDI elk uur alle gegevens wegschrijven naar een apart datawarehouse. Klanten zijn dan in staat om online hun eigen rapportages samen te stellen en elk kantoor huren den haag moment van de dag te raadplegen. De controle betreft het bewaken van de uitvoering in relatie tot de planning. Bij een dreigende vertraging kan worden bijgestuurd of kan de klant worden gewaarschuwd. Daarnaast heeft controle betrekking op conditiebewaking van lading en voertuig ter voorkoming van pech of bederf onderweg. Tracking en tracing, mobiele communicatie en EDI speien hierbij een hoofdrol. Ten slotte zijn er definanciele administratie ende logistieke prestatieadministratie. Met speciale software kunnen gegevens die beschikbaar komen uit de voorgaande systemen worden gebundeld tot stuurinformatie voor het management voor de onderneming. Het transportmanagementsysteem stelt de logistiek dienstverlener in staat om veel procenten te besparen kantoor huren haarlem op transportkosten. Voor Penske Logistics Europe is de kracht van het IT-systeem ‘de mogelijkheid om transportroutes te optimaliseren en ladingen te combineren tot “full truck loads”. Deze “optimizer” kent hiervoor twaalfverschillende strategieen: Penske gebruikt het TMS ook om klanten binnen te halen, door in een periode van een aantal maanden transportopdrachten in het systeem te voeren en te berekenen hoeveel percentage bespaard kan worden.
7.5.2 Besparing van kosten en het gebruik van ICT Een TMS is voor de logistiek dienstverlener een belangrijke bron om kosten op transport te besparen, een aantal mogelijkheden zijn: • Het besparen op distributiekosten: door een optimale routeplanning kan men in minder kilometers en/of in kortere tijd en/of met minder vrachtwagens een gegeven aantal klanten bedienen. • Het sneller en eenvoudiger opstellen van een basisplan voor de dagelijkse rittenplanningen. • Gevoeligheidsanalyse: men kan snel het effect van veranderingen in het distributiepatroon doorrekenen. • Het verschaffen van managementinformatie: gegevens over de beladingsgraad (benutting van de beschikbare capaciteit) en prestaties per kilometer kunnen een belangrijk bijproduct zijn van een computermatige rittenplanning. De software vergroot de transparantie van de keten. Vos Logistics weet dankzij satellietcommunicatie met vrachtauto’s en elektronische communicatie kantoor huren tilburg van elke zending de status en positie. Voordat Vos Logistics dit systeem had, hadden zij te maken met verborgen voorraden. Voorraden op bijvoorbeeld overslagterminals waarop ze geen zieht hadden. Dankzij de communicatiesystemen heeft Vos Logistics dit nu wel (Te Lindert, 2002).
Het gebruik van ICT in de transportsector is de afgelopen jaren toegenomen. De aandacht lag daarbij vooral op investeringen in internettoepassingen en voertuigautomatisering. lntegratie van de bestaande en nog aan te schaffen ICT-systemen blijft het belangrijkste aandachtpunt voor de komende jaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *