Een manager is niet bang voor verandering

 Een manager is niet bang voor verandering

 

De moderne manager moet een veelheid aan verschillende rollen op zich nemen. Hij is niet langer de slechts op beheersing en winst gerichte technocraat, maar de sociale architect, de kantoorruimte huren den haag centrum visionaire beslisser, de innovator en leider die de  goedkoop kantoor huren tilburg mogelijkheden van mensen enthousiast weet in te zetten. Het is aan de manager om het potentieel van de onderneming op te voeren door te innoveren. De functie van een onderneming is juist het ontwikkelen van nieuwe waardevolle activiteiten en het afstoten van niet-rende- rende activiteiten. De basis van waardecreatie wordt gevormd door sociale veiligheid, zelfrespect, vertrouwen en de wijze van samenwerking. Het is een verschuiving van Hitman Resources (menselijke middelen) naar Human Purposes (menselijke doelen). We komen dan uit op niveau 5 (Leadership) van het model van Jim Collins, zoals in het begin van hoofdstuk 2.4 is beschreven.


De manager die gericht is op het vergroten van de bedrijfspand huren haarlem opbrengst weet dat hij de omgeving van het bedrijf voortdurend in de gaten moet houden. Zo blijft hij op het spoor van de behoeften van de markt. Veranderende behoeften uit de markt vragen om maat- werkoplossingen. De functie van de onderneming is gefocust op het ontwikkelen van nieuwe, waardevolle activiteiten en het afstoten van niet-renderende activiteiten. Wordt de ondernemingsfunctie door de manager slecht ingevuld, dan mislukken herstructureringen en stokt de groei via innovatie. Uiteindelijk zien we deze ondernemingen wegkwijnen via de weg van kostenverlaging, met als gevolg de demotivatie van medewerkers. Ook zien we vaak een vlucht naar voren in de vorm van fusies en overnames, en dure productievernieuwingen vanuit de organisatie die nauwelijks aanslaan bij de afnemers. Op dit moment staat de wereld van het management los van de echte wereld. Goed management is essentieel (zie ook hoofdstuk 2.5). In het streven naar beter zal de vastgoedorganisatie van de ene trede naar de andere trede bewegen op de ladder van het beleidsrepertoire (zie figuur 2-1). Aangekomen op de nieuwe trede krijgen de medewerkers van de vastgoedorganisatie een nieuw uitzicht op haar werkveld. Het bekijken van een bekend werkveld vanuit een ander standpunt levert nieuwe inzichten op met een bijbehorende beleidskeuze. Om de nieuwe beleidskeuze waar te kunnen maken zal de vastgoedorganisatie daarop gevormd moeten worden: richten en inrichten. In de fase hierna gaat het om volharding. Door gericht te sturen om de toegevoegde waarde van de organisatie te vergroten. Door te innoveren op basis van reflectie. Maar de kosten gaan voor de baat uit. De organisatie groeit in haar mogelijkheden door eerst in zichzelf te investeren. Medewerkers zullen een andere manier van kijken echter niet direct goed doorvoeren naar de klant. Een andere manier van werken betekent andere modellen en procedures die aan de hand van praktijkervaring moeten worden bijgesteld. Bijstelling van modellen en procedures – omdat het in de praktijk anders werkt dan vooraf bedacht – en de iteratieve verbetering van werkzaamheden leiden tot een aanvangsverlies. Men opereert nog niet effectief (de klant wordt niet direct goed geholpen) en inefficiënt, omdat handelingen soms opnieuw moeten worden uitgevoerd. In het begin resulteert dit in een terugval van de klanttevredenheid, die zo snel mogelijk moet worden gekeerd naar een klanttevredenheid die uiteindelijk hoger is dan bij aanvang van het verbeteringstraject. De befrijfspand te huur in Eindhoven omslag van interne naar externe focus is essentieel. Gebeurt dat laatste niet, dan dringt zich de vraag op of men wel op het juiste spoor zit. Blijft de klantwaardering achter, dan kunnen spanningen ontstaan tussen de front office en back office, inclusief het management. Er ligt dan een terugval op de loer, tenzij het management leiderschap toont (zie hoofdstuk 2.4). Een hogere klanttevredenheid is nodig om de opbrengsten – de winst – van het vastgoedbedrijf veilig te stellen voor de toekomst, dan wel op een hoger niveau te trekken (zie figuur 2-3).
78

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *